דיני  לשון הרע והפרת הפרטיות


לשון הרע - תביעה כספית לגיטימית או תביעת שתיקה?

 מאת עו"ד ציון בהלול

  בעולם המקושר של היום, שבו המידע מתפשט במהירות בערוצים שונים, נושא לשון הרע הפך משמעותי יותר ויותר. לשון הרע מתייחסת למעשה של הצהרות כוזבות הפוגעות במוניטין של אדם או ארגון. יכולות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת, הן מבחינת המוניטין האישי והן מבחינת ההשלכות הכספיות. מאמר זה נועד לבחון את האופי המורכב של תביעות לשון הרע ולשפוך אור על השאלה האם מדובר בתביעות כספיות לגיטימיות או רק בניסיונות להשתיק אנשים או גופים. 

תוכן עניינים:

 מבוא 

בעידן הנשלט על ידי זרימת מידע ומדיה חברתית, מוניטין יכול להיבנות או להיהרס ברגע. לשון הרע, על הפוטנציאל שלה להכתים את אופיו ופרנסתו של אדם, הפכה לנושא לביקורת נוקבת. מאמר זה מתעמק בנבכי תביעות לשון הרע, ובוחן האם הן משמשות כתביעות כספיות לגיטימיות או משמשות כאמצעי לדיכוי קולות מנוגדים. 

הבנת לשון הרע 

לשון הרע הוא מונח משפטי הכולל את הפעולה של אמירת הצהרות כוזבות על מישהו או משהו הפוגע בשמו הטוב. אמירות אלה יכולות להיאמר (לשון הרע) או בכתב (הוצאת דיבה). ליבת לשון הרע נעוצה בכזב האמירות ובהשפעתן המזיקה על שמו הטוב של המצולם.

סוגי לשון הרע 

ישנם שני סוגים עיקריים של לשון הרע: ציבורי ופרטי. לשון הרע פומבית מתרחשת כאשר נאמרות הצהרות כוזבות על אדם או ארגון שיש להן פוטנציאל לפגוע בשמו הטוב בעיני הציבור. לשון הרע פרטית, לעומת זאת, כרוכה באמירות כוזבות שנאמרו על אדם או גוף המוגבלים בהיקפם ובקהלם.

 השפעת לשון הרע

 לשון הרע יכולה להיות בעלת השלכות חמורות על הצדדים המושפעים. הפגיעה במוניטין עלולה לגרום לאובדן הזדמנויות עבודה, חוזים עסקיים או אפילו קשרים אישיים. יתר על כן, המצוקה הנפשית הנגרמת כתוצאה מלשון הרע עלולה להוביל לבעיות נפשיות ונפשיות.

דיני לשון הרע והמסגרת המשפטית 

דיני לשון הרע משתנים בין תחומי שיפוט שונים, אך בדרך כלל מטרתם לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם לבין שמירה על חופש הביטוי. חוקים אלה מפרטים את היסודות הנדרשים לביסוס תביעת לשון הרע, כגון הצהרות כוזבות, פגיעה במוניטין ונוכחות של רשלנות או זדון.

 נטל ההוכחה 

בתביעות לשון הרע, נטל ההוכחה מוטל בדרך כלל על התובע – הצד הטוען ללשון הרע. עליהם להוכיח כי האמירות שנאמרו עליהם היו שקריות, גרמו נזק לשמם הטוב ולא היו מוגנות על ידי הגנות כלשהן, כגון אמת או הערה הוגנת.

 לשון הרע כתביעה כספית

 ניתן לראות בתביעות לשון הרע תביעות כספיות לגיטימיות כאשר ההצהרות הכוזבות גורמות במישרין לנזקים כלכליים. לדוגמה, אם עסק מושמץ, וכתוצאה מכך יש  ירידה משמעותית במכירות או אובדן לקוחות, הצד המושפע עשוי לבקש פיצוי על הפסדים כספיים אלה.

 לשון הרע כתביעת שתיקה

 לעומת זאת, ישנם מקרים בהם תביעות לשון הרע נתפסות כאמצעי להשתקת יחידים או ארגונים. במקרים מסוימים, גופים רבי עוצמה עשויים להגיש תביעות לשון הרע נגד מבקרים או חושפי שחיתויות, במטרה להפחיד או להרתיע אותם מלהתבטא. ניתן לראות בטענות אלה ניסיונות לחנוק את חופש הביטוי ולדכא התנגדות. 

איזון בין חופש הביטוי למוניטין 

איזון בין חופש הביטוי למוניטין הוא משימה עדינה. בעוד שלאנשים יש את הזכות להביע את דעותיהם ולשתף מידע, יש להם גם אחריות לא להפיץ שקרים או לעסוק בהתנהגות זדונית. מערכות המשפט שואפות למצוא איזון, לספק הגנות מפני לשון הרע תוך הגנה על זכות היסוד לחופש הביטוי. 

הפחתת השפעות לשון הרע 

בעידן הדיגיטלי, שבו המידע נע במהירות, ההשפעות של לשון הרע יכולות להיות נרחבות וארוכות טווח. כדי למתן השפעות אלה, אנשים וארגונים יכולים לנהל באופן יזום את הנוכחות המקוונת שלהם, לעסוק באסטרטגיות לניהול מוניטין, ובמידת הצורך, לפנות לאמצעים משפטיים כדי לשקם את המוניטין שלהם ולבקש פיצוי הולם.

 תפקידה של המדיה החברתית 

פלטפורמות מדיה חברתית חוללו מהפכה בתקשורת ובשיתוף מידע. עם זאת, הם הפכו גם לקרקע פורייה ללשון הרע. ככל שהמדיה החברתית ממשיכה להתפתח, חיוני שפלטפורמות אלה יאמצו מדיניות ותקנות מחמירות יותר כדי לרסן את התפשטות המידע הכוזב ולהגן על אנשים מפני פגיעה במוניטין. 

עתיד תביעות לשון הרע

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והחברה מתמודדת עם התחום ההולך ומתרחב של תקשורת דיגיטלית, תביעות לשון הרע ימשיכו להתפתח. מסגרות משפטיות ותקדימים יתאימו את עצמם כדי להתמודד עם אתגרים חדשים ולאזן בין הגנה על מוניטין לבין טיפוח חופש הביטוי בעולם מקושר יותר ויותר. 

מסקנה

לתביעות לשון הרע השלכות משמעותיות על יחידים וארגונים כאחד. בעוד שחלק מתביעות לשון הרע משמשות כתביעות כספיות לגיטימיות, המבקשות פיצוי על הנזקים שנגרמו להן, אחרות משמשות ככלי להשתקת קולות מתנגדים. מציאת האיזון הנכון בין חופש הביטוי לבין המוניטין היא חיונית להבטחת נוף משפטי הוגן ושוויוני. 

שאלות נפוצות 

1. האם תביעת לשון הרע יכולה להתבסס על אמירות אמת?

 לא, תביעות לשון הרע מבוססות בדרך כלל על הצהרות כוזבות. אמת היא הגנה מפני לשון הרע, שכן אמירות אמת אינן יכולות לפגוע בשמו הטוב של מישהו. 

2. מה ההבדל בין לשון הרע לבין דעה? 

לשון הרע כרוכה בהצהרות כוזבות הפוגעות בשמו הטוב של אדם, בעוד שדעה היא ביטוי סובייקטיבי של אמונותיו או השקפותיו האישיות. 

3. כמה זמן לוקח בדרך כלל לפתור תביעת לשון הרע? 

משך תביעת לשון הרע יכול להשתנות בהתאם לגורמים שונים, כגון סמכות שיפוט, מורכבות התיק וצבר בתי משפט. זה יכול לנוע בין מספר חודשים לשנים.

 4. האם אישי ציבור יכולים להגיש תביעות לשון הרע?

 כן, אנשי ציבור יכולים להגיש תביעות לשון הרע. עם זאת, עליהם לעמוד ברף גבוה יותר של הוכחה שההצהרות הכוזבות נאמרו בזדון ממשי – בידיעה שהן שקריות או תוך התעלמות פזיזה מהאמת.

 5. מהן ההגנות הנפוצות מפני תביעות לשון הרע? 

הגנות נפוצות מפני תביעות לשון הרע כוללות אמת דיברתי, הערה הוגנת, הבעת דעה, זוטי דברים, חיסיון והסכמה. 

לסיכום, תביעות לשון הרע מקיפות שטח מורכב שבו השלכות כספיות ודיכוי קולות מתקיימים זה לצד זה. מציאת איזון בין הגנה על מוניטין לבין טיפוח חופש הביטוי היא חיונית. ככל שהחברה מנווטת בעידן הדיגיטלי, חובה להתאים את המסגרות המשפטיות ולהמשיך את השיח סביב לשון הרע כדי להבטיח סביבה הוגנת ושוויונית לכולם.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

לשון הרע והפרת הפרטיות הינם תחומים השלובים זה בזה. בישראל ניתן דגש לנושא כבר בשנות ה-60 עם חקיקתו של חוק איסור לשון הרע , התשכ"ה- 1965.

מהי לשון הרע?

החוק מגדיר לשון הרע במספר אופנים:

(1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם;


(2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו;


(3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו;


(4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו; 



חשוב לציין כי החוק מעניק הגנה מלשון הרע לא רק ליחיד אלא גם לקבוצה של אנשים בעלי סממנים המבדילים אותם כקבוצה - כגון משפחה, חברה או כל חבר בני אדם אחר בעלי סממנים זהים.

אופן פרסום לשון הרע:

כיום, עם הנגישות הטכנולוגיות לשון הרע יכולה להיות מפורסמת במגוון רחב של אופנים - בפוסט בפייסבוק, בביקורת בגוגל, בתחקיר טלוויזיוני או בשלט חוצות. חשוב להדגיש כי אופן הפרסום אינו משמעותי בתביעות מסוג זה. הדבר החשוב בתביעות אלו הוא עוצמת הנזק שהם גורמים לנפגע. 

סעדים בגין לשון הרע:

החוק קובע שורה של סעדים בגין לשון הרע. ברירת המחדל העומדת בפני התובע הינה לתבוע לסעד של 50,000 ש"ח בגין הפצת לשון הרע כנגדו. במידה והאדם הוכיח שאכן התקיימה לשון הרע, הרי שהוא זכאי לקבל פיצוי זה מבלי שהוכיח כל נזק. 

במידה וקרו נזקים כלכלים שניתן לשום אותם- לדוגמ' ירידה בהכנסות של עסק בעקבות פרסום שלילי של לשון הרע, הרי שניתן לתבוע את מלוא הנזקים בתוספת עוגמת נפש. 

הגנות בתחום לשון הרע:

מדינת ישראל הינה מדינה דמוקרטית וככזו קיים בה חופש ביטוי נרחב. פעמים רבות הכלי הקרוי 'תביעות לשון הרע' מופעל כנגד הבעת דעות / רעיונות לגיטימים. חשוב לציין כי השמעת כל ביקורת, גם אם אינה נעימה ומסיבה נזקים לאדם המבוקר אינה הופכת אוטומטית ללשון הרע. 

המחוקק ובתי המשפט מעמידים רף גבוה בקבעם כי דברים מסוימים נחשבים לשון הרע. הפסיקה קבעה כי לשון הרע צריכה להיות פוגענית ושגוייה עובדתית .

סעיף 13 לחוק איסור לשון הרע קובע שורה של הגנות בהם- פרסום בתום לב, פרסום דעה, סטייה קלה מהעובדות ככאלה אשר לא יחשבו לשון הרע. 

יחד עם זאת, חשוב לציין כי אין דרישה על חזרה מספר פעמים על לשון הרע ודי בפרסום בודד על מנת שזה יזכה את הנפגע בפיצוי. כאמור, אין צורך להוכיח גם נזק במידה ומדובר על לשון הרע. 

השקה בין לשון הרע לפגיעה בפרטיות:

לעיתים קיימת השקה בין לשון הרע לפגיעה בפרטיות במקרים אלו ניתן יהיה לקבל פיצוי גם על הפגיעה בפרטיות. דוגמא למקרה מעין זה הינה כאשר אדם מצלם את הנפגע ברשות הפרט ואח"כ מפרסם את התמונות ע"מ לבייש את האדם. 

במצב כזה ישנם 2 מרכיבים - הצילום אשר מהווה את הפגיעה בפרטיות ומהווה עילה נפרדת לתביעה גם ללא הפרסום והפרסום עצמו שנעשה במטרה לבייש. 


האם במידה ופורסמה כנגדי לשון הרע עליי לפנות לערכאות משפטיות?

במידה והנך חושב שנפגעת מפרסום שלילי שאינו נכון אנו ממליצים כי תפנה לעו"ד שיבדוק את מהות הפרסום והתאמתו לחוק. ייתכן מאוד כי תוכל ליהנות מתקבול כספי בגין פרסום זה אם תכלכל את צעדייך בהתאם.

משרדינו מתמחה בטיפול במקרים של לשון הרע והשיג ללקוחותיו תוצאות מרשימות מאוד בבתי המשפט. פנה עוד היום למשרדנו ע"מ שנבחן את הפרסום שנכתב עליך.