"עו״ד לשון הרע בין עורכי דין ללקוחות – ייעוץ וייצוג משפטי בתביעות דיבה והשמצה הנובעות מביקורות שליליות, פרסומים שקריים או תגובות פוגעניות לאחר סיום הייצוג."

הקשר בין עורך דין ללקוח הוא מן הרגישים ביותר בעולם המקצועי. הוא מבוסס על אמון מוחלט, שקיפות וחיסיון מקצועי. אך לעיתים, כאשר היחסים מסתיימים במחלוקת – לקוחות מפרסמים פוסטים פוגעניים, ביקורות שליליות או השמצות קשות ברשתות החברתיות.

יחסי עורך דין – לקוח: אמון, חיסיון ואחריות

הקשר בין עורך דין ללקוח הוא מן הרגישים ביותר בעולם המקצועי. הוא מבוסס על אמון מוחלט, שקיפות וחיסיון מקצועי.
אך לעיתים, כאשר היחסים מסתיימים במחלוקת – לקוחות מפרסמים פוסטים פוגעניים, ביקורות שליליות או השמצות קשות ברשתות החברתיות.
גם עורכי דין עלולים, במקרים חריגים, לפרסם אמירות קשות נגד לקוחות לשעבר.

במקרים כאלה מדובר בעילת לשון הרע, שהחוק והפסיקה מתייחסים אליה בחומרה יתרה.


מתי מדובר בלשון הרע?

לפי חוק איסור לשון הרע, תשכ״ה–1965, כל פרסום שעלול להשפיל, לבזות או לפגוע באדם ובמשלח ידו – הוא לשון הרע.
הדבר נכון במיוחד כלפי עורך דין, שעיסוקו מבוסס על מוניטין ואמינות ציבורית.

דוגמאות נפוצות:

  • לקוח לשעבר שמפרסם בגוגל: “עורך הדין גנב לי כסף” או “עורך הדין רמאי”.

  • פוסט בפייסבוק שבו נכתב: “אל תתקרבו לעורך הדין הזה, הוא לא מקצועי”.

  • עורך דין שמפרסם אמירות שליליות על לקוח לשעבר בתגובה או ברמיזה.

  • הודעות וואטסאפ שמופצות בקבוצות מקצועיות עם תוכן פוגעני.

בכל אחד מהמקרים האלו מדובר בפרסום אסור, המזכה את הנפגע בזכות לתבוע פיצוי.


לשון הרע ברשת – ביקורת או השמצה?

חשוב להבחין בין ביקורת לגיטימית לבין פרסום שקרי או מבזה.
לקוח רשאי להביע חוות דעת מנומקת, אך כאשר הביקורת כוללת עובדות לא נכונות, ביטויים מעליבים או כוונה לפגוע – היא חוצה את הגבול החוקי.

בתי המשפט כבר פסקו לא אחת כי ביקורת כמו “שירות גרוע” היא מותרת,
אבל ביטויים כגון “נוכל”, “גנב”, “שקרן” או “עבד עליי” – מהווים לשון הרע מובהקת.


פיצויים בתביעות לשון הרע בין עורכי דין ולקוחות

הנפגע רשאי לתבוע פיצוי של עד 75,000 ₪ ללא הוכחת נזק,
ואם יוכח שהייתה כוונה לפגוע – הפיצוי יכול להגיע עד 150,000 ₪ ואף יותר.
בנוסף, ניתן לבקש הסרת הפרסום, פרסום התנצלות ואף צו מניעה למניעת פגיעה נוספת.


אחריות מיוחדת לעורכי דין

על עורכי דין חלה חובה אתית כפולה – גם להגן על שמם וגם לשמור על החיסיון והכבוד המקצועי.
תגובה פוגענית ללקוח או פרסום נגדי עלולה להוות עבירת משמעת.
לכן, במקרים כאלה חשוב לפעול באמצעות ייעוץ משפטי זהיר, ולא להגיב בפזיזות.


דוגמה מפסיקה

בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בירושלים , לקוחה פרסמה בגוגל ביקורת בה נכתב “העו״ד הזה רימה אותי ולקח ממני כסף במרמה”.
בית המשפט קבע שמדובר בלשון הרע, שכן הטענה לא הוכחה, והורה על תשלום פיצוי של 50,000 ₪ לעורך הדין, וכן הסרת הביקורת מהרשת.


סיכום

היחסים בין עורך דין ללקוח מבוססים על אמון, אך ברגע שהאמון נשבר,
הגבול בין ביקורת לבין פגיעה קשה עלול להיחצות במהירות.
לשון הרע בין עורכי דין ולקוחות אינה רק פגיעה אישית – היא פוגעת גם באמון הציבור במערכת המשפטית.

למה כדאי לפנות לעו"ד?

הליך משפטי בתחום לשון הרע מורכב ודורש הוכחות, ניהול נכון של אסטרטגיה משפטית והבנת החוק והפסיקה. עורך דין מנוסה ידע לייעץ אם קיימת עילת תביעה, לאמוד את גובה הפיצוי ולייצג את הנפגע בבית המשפט.


פנה לעו"ד ציון בהלול

באם פגעו בשמך הטוב בפייסבוק – אל תישאר לבד. משרד עו"ד ציון בהלול, הממוקם בבורסה ברמת גן, מתמחה בתביעות לשון הרע ויעמוד לצדך לכל אורך הדרך.
📞 טלפון ישיר: 054-7799000